onsdag 1 oktober 2008

"Sometimes nothin' can be a real cool hand"

Är en grym replik från en grym film, Cool Hand Luke.
Såg den första gången för något år sedan och har sedan dess sett den flera gånger.
Man vet att man har sett en fantastisk film när den ligger kvar i bakhuvudet och man tänker på den flera gånger efteråt, när man vill visa den för andra och när man ryser av vissa citat från den, så var de exakt med denna film för mig. jag tycker de är synd att många inte vill se en film om den är från 1990 och framåt.. nästan 90% av alla filmer jag kollar på är från slutet av 30 talet 40-50 och början av 60 talet, kan säga att dom bästa filmerna gjordes då utan tvekan. min åsikt alltså :)

Tycker bara de är synd att många inte "kan se" gamla svartvita filmer, fatta hur mycket ni missar! hela filmhistorien, och det som filmer nu för tiden fått sin inspiration ifrån!
aja... hoppas ni nångång kan tänka bort era fördommar om att det inte kommer vara bra eller att de kommer vara tråkigt och se en riktigt bra RIKTIG film, säger inte de inte görs bra filmer nu för tiden! har flera favoritfilmer som är från våran tid men som sagt 90% av alla mina favoritfilmer och filmer jag ens kollar på är de gamla.
Om nån skulle få för sig att kolla på någon gammal rackare så har jag många många många tips :)
Listar upp några av mina favoriter som ni borde se.



  • Sunset Boulevard, 1950 (min top nr 1 film of all time, grymmaste Film Noir du kan hitta)

  • Rope, 1948 (skulle kunna lista upp alla hitchcock filmer men får lägga band på mig och ta min favorit)

  • 12 Angry Men, 1957 (med underbara Henry Fonda, ett rättegångsdrama som jag kan se hur många gånger som helst)

  • All About Eve, 1950 (med min all-time-fav skådis Bette Davis, helt fantastiskt bra thriller om identitetsstöld och en kvinnas besatthet av berömmelse)

  • Once Upon Time in the West, 1968 (den bästa western någonsin enligt mig, med det snyggaste introt som gör hela filmen värd att se, även denna med Henry Fonda)

  • Gone With the Wind, 1939 (hehe min absolut första favoritfilm när jag var liten, episkt drama om innebördskriget och den otroliga Scarlett O'Hara)

  • Laura, 1944 (ännu en perfekt film Noir med en tvist på slutet)

  • The Thin Man, 1934 (underbar första del av 6 komedi/mysteriefilmer om ett deckarpar som mest snubblar över bevis och löser smarta fall, knivskarpa skämt och roliga dialoger, jag älskar dom!)

  • Brief Encounter, 1945 (åh den mest romantiska film jag någonsin sett tror jag, helt otrolig historia om 2 främlingar som möts på en tågstation och kan efter de inte sluta tänka på varann.. ååh den är underbar)

Så nu har ni några att välja på.


Inga kommentarer: